Veel gestelde vragen

 

Aankoop

Neen. Het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, heeft namelijk in een vonnis bepaald dat de vraagprijs van een woning een uitnodiging is tot het doen van een bod. Als u de vraagprijs uit een advertentie of woninggids biedt, dan doet u een bod. De verkoper kan dan nog beslissen of hij uw bod wel of niet aanvaardt of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen. Hij kan zelfs besluiten de vraagprijs tijdens de onderhandelingen te verhogen.
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.
Kosten koper (k.k.) betekent dat de koper de kosten voor de overdracht van de woning voor zijn rekening neemt. De kosten koper is ongeveer 10 % van de koopprijs. Onder de kosten koper vallen de volgende kosten: 
- Overdrachtsbelasting; 
- Notariskosten voor de opmaak van de akte van levering; 
- Kadasterkosten voor inschrijving akte van levering. 

Naast deze kosten dient de koper, ook rekening te houden met: - Notariskosten voor de opmaak van de hypotheekakte; 
- Kadasterkosten voor inschrijving hypotheekakte. 

Onder de kosten koper vallen nooit de makelaarskosten. Als een verkoper een makelaar inschakelt voor de verkoop van zijn/haar woning dan zal de verkoper de kosten van deze makelaar moeten betalen. Als de koper een makelaar inschakelt voor de aankoop van een woning zal de koper de kosten van deze makelaar moeten betalen.
Gedurende de bedenktijd kan de koper de overeenkomst alsnog ongedaan maken. Zo wordt de gelegenheid geboden om bijvoorbeeld deskundigen te raadplegen. 
De bedenktijd duurt (minimaal) drie dagen en begint op de dag die volgt op de dag dat de koper de (door beide partijen) ondertekende akte of een kopie daarvan krijgt overhandigd. De bedenktijd eindigt tegen middernacht van de laatste dag van de bedenktijd. Het is dus niet van belang hoe laat de koper het afschrift van de akte heeft ontvangen

Klachtenregeling

 

Klachten- en geschillenprocedure

Begripsbepalingen

In de klachten- en geschillenregeling Wki wordt verstaan onder:

Buitengerechtelijke incassowerkzaamheden: activiteiten ter verkrijging van voldoening buiten rechte van een vordering tot betaling van een geldsom;

Incassodienstverlener: degene die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden als bedoeld in artikel 1 van de Wet kwaliteit incassodienstverlening verricht of aanbiedt;

Incassomedewerker: persoon die belast is met het verrichten of aanbieden van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden;

Schuldenaar: de natuurlijk persoon die zijn woonplaats in Nederland heeft en die gehouden is of geacht wordt de vordering tot betaling van een geldsom te voldoen;

Klacht, meervoud: Klachten: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de schuldenaar jegens de incassodienstverlener over buitengerechtelijke incassowerkzaamheden als bedoeld in de Wki;

Klager: de schuldenaar of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt; Klachtenfunctionaris: de functionaris die is belast met de afhandeling van de klacht.

1. Indienen van een klacht:

Schuldenaren kunnen een klacht indienen bij de incassodienstverlener over de kwaliteit van de incassodienstverlening, per brief, e-mail of telefoon (Van der Laan Makelaardij, adres: Korte Singelstraat 14, 3112 GB Schiedam, email: laan.makelaardij@wxs.nl., telefoonnummer: 010-4734734).

2. Behandeling door de klachtenfunctionaris:

De incassodienstverlener wijst een klachtenfunctionaris aan die de klacht in behandeling neemt.

De ontvangst van de klacht wordt binnen twee werkdagen door de klachtenfunctionaris, dan wel een door de klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, schriftelijk aan de schuldenaar bevestigd.

3. Onderzoek en oplossing:

De klachtenfunctionaris, dan wel een door de klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, onderzoekt de klacht, stelt degene over wie is geklaagd in kennis van de ingediende klacht, stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een (nadere) toelichting te geven op de klacht en zoekt naar een passende oplossing met de klager, al dan niet in samenwerking met degene over wie is geklaagd.

Bij de behandeling van de klacht nemen de klachtenfunctionaris, de door de klachtenfunctionaris aangewezen persoon en degene over wie is geklaagd geheimhouding in acht.

De klachtenfunctionaris, dan wel een door de klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, handelt de klacht af binnen een maand na ontvangst van de klacht of stelt de klager met opgave van redenen in kennis over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.

De klachtenfunctionaris, dan wel een door de klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de al dan niet gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.

4. Beroep op geschillencommissie:

Als de klacht in de interne klachtenprocedure niet naar tevredenheid van de klager wordt opgelost door de klachtenfunctionaris, kan de klager zich wenden tot het onafhankelijk klachteninstituut Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Kifid is ministerieel erkend en onafhankelijk, en kan het geschil onpartijdig beslechten.

Verantwoordelijkheden en klachtenregistratie Van der Laan Makelaardij:

- de klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.

- de klachtenfunctionaris, dan wel een door de klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.

- de klachtenfunctionaris, dan wel een door de klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, houdt, met inachtneming van de geldende privacyregelgeving, een overzicht bij van alle ontvangen klachten met daarbij het onderwerp van de klacht en de afdoening ervan. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.

Verwerking van persoonsgegevens welke gegevens over een klacht worden geregistreerd:

De in het kader van de klacht verkregen persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving en zullen slechts worden gebruikt indien de procedure dat gebiedt.

5. Behandeling door de geschillencommissie:

De onafhankelijke geschillencommissie beoordeelt de klacht en doet een uitspraak.

6. Doelstelling van de klachten- en geschillenregeling

- Verbetering van de dienstverlening:

De klachtenregeling draagt bij aan het identificeren en oplossen van knelpunten in de incassopraktijk, wat resulteert in een hogere kwaliteit van de dienstverlening.

- Bescherming van schuldenaren:

Schuldenaren hebben een laagdrempelige manier om hun klachten kenbaar te maken en op te lossen.

- Transparantie en verantwoording:

De regeling zorgt voor meer transparantie en verantwoording bij de incassodienstverlening. 

Onderhandelingen

De verkoper bepaalt waarvoor hij zijn woning verkoopt in overleg met zijn makelaar. De koper kan onderhandelen over de prijs, maar de verkoper beslist. Dat geldt voor alle zaken die de verkoper belangrijk vindt om over te beslissen of hij zijn woning aan deze koper wil verkopen. Als verkoper en koper het over deze zaken eens zijn, is er een koop. 

Soms besluiten verkoper en koper over een aantal minder belangrijke zaken, 'roerende zaken’ bijvoorbeeld, pas te onderhandelen als ze het over de hoofdzaken eens zijn. In een dergelijk geval kan een rechter wel bepalen dat indien partijen er over de bijzaken niet eens kunnen worden, nu ze het over de door hen zelf aangegeven hoofdzaken wel eens zijn, moeten doorgaan met onderhandelen tot er een redelijk resultaat is bereikt over de bijzaken.
De makelaar kan met meerdere gegadigden tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel aan de betrokkenen kenbaar te maken
U kunt niet afdwingen dat u in onderhandeling bent. U bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op uw bod. Dus: als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.

Verkoop

Een optie in juridische zin geeft een partij de keuze om door een eenzijdige verklaring een koopovereenkomst met een andere partij te sluiten. Partijen zijn het dan wel eens over de voorwaarde van de koop, maar de koper krijgt bijvoorbeeld nog een week bedenktijd. 

Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning is zo'n optie nog wel gebruikelijk. Bij het aankopen van een bestaande woning wordt vaak ten onrechte het begrip 'optie' gebruikt. Dan heeft het de betekenis van bepaalde toezeggingen die een verkopende makelaar kan doen aan een belangstellende koper tijdens het onderhandelingsproces. Zo'n toezegging kan bijvoorbeeld inhouden dat een belangstellende koper een paar dagen de tijd krijgt om na te denken over een bod. De makelaar zal in de tussentijd proberen niet met een andere partij in onderhandeling te gaan. De belangstellende koper kan deze tijd gebruiken om een beter inzicht te krijgen in zijn financiering of in de gebruiksmogelijkheden van de woning. 

Een optie kunt u niet eisen; de verkoper en verkopende makelaar beslissen zelf of er in een onderhandelingsproces bepaalde toezeggingen worden gedaan.
Neen. Onder de kosten koper vallen nooit de makelaarskosten. Als u ons inschakelt voor de verkoop van uw woning dan zult u de kosten van onze dienstverlening moeten betalen. Als de koper een makelaar inschakelt voor de aankoop van een woning zal de koper de kosten van onze dienstverlening moeten betalen.